Warsztaty słowa 2015

Program skierowany do uczniów i nauczycieli szkół średnich.

  • Warsztaty prowadziło 11 poetów i poetek.
  • Odbyły się 22 spotkania w 22 średnich i małych miastach.
  • W warsztatach uczestniczyło 660 uczniów.
  • W konkursie na facebookowy fanpage poświęcony poezji brało udział 40 osób, zgłaszając 6 profili.
  • Założono także platformę dla nauczycieli zawierającą 37 scenariuszy lekcji o poezji. Skorzystało z niej 100 nauczycieli.
  • Zakładkę projektową odwiedziło 16 tysięcy osób.

Uczniowie zetknęli się z twórcami żyjącymi i działającymi w dużych ośrodkach miejskich, udało się więc zderzyć środowiska, które inaczej nie mogłyby się ze sobą spotkać (jedno z najbardziej udanych spotkań odbyło się w Sokołowie Podlaskim, gdzie uczniowie technikum rozmawiali z Jackiem Dehnelem). Wszyscy poeci i poetki zaproszeni przez Fundację do współpracy to twórcy młodzi, aktywni, używający współczesnego, emocjonalnego języka, łatwo nawiązujący kontakt z młodzieżą. Jak pisali nauczyciele po zakończonym projekcie, młodzież chętnie brała udział w spotkaniach, zadawała pytania, często także przedstawiała zupełnie nietuzinkowe interpretacje.

W 2015 roku projekt został zrealizowany ze środków Fundacji Wisławy Szymborskiej, Fundacji PZU oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Partnerzy: Matras i czasopismo „Polonistyka”

Warsztaty słowa 2017 

Zajęcia krytyczne, przeznaczone dla młodzieży licealnej.

  • Warsztaty odbyły się w bibliotekach w Jaśle, Krakowie, Krośnie, Opolu, Oświęcimiu, Radomsku, Rzeszowie i Tarnowie.
  • Prowadzili je krytycy literaccy z Uniwersytetu Jagiellońskiego: dr Maciej Jakubowiak i dr Anna Marchewka.
  • W Krakowie o poezji opowiadał Marcin Orliński.

Zajęcia dotyczyły poezji współczesnej – tego, jak ją czytać, rozumieć i interpretować. Dostarczały wiedzy o historii, nurtach i tematach poezji najnowszej. Uruchamiały dodatkowe klucze interpretacyjne: malarskie, socjologiczne, historyczne, biograficzne, medialne.

Warsztaty odpowiadały na zainteresowanie młodzieży literaturą najnowszą, która wykracza poza program szkolny i listę lektur obowiązkowych.

W 2017 roku projekt został zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz gminy miejskiej Kraków.